zondag 7 oktober 2007

Donor (06) Reviseren

Wat ga ik reviseren?
Alles wat niet goed is of twijfelachtig wordt gereviseerd.
Tijdens deze fase heb je de tijd en alle onderdelen liggen voor je op de werkbank.



Dit is dan ook het moment om het goed aan te pakken.

Bij het reviseren heb je ook weer een aantal keuzes. Zelf ben ik gegaan voor het standaard Jaguar materiaal op de rubbers na. De originele rubbers van jaguar waren een van de zwakke punten van de XJS. Dit was dan ook een van de belangrijkste reden dat de XJS een dergelijk slecht rijgedrag had. Ik heb gekozen voor de Powerflex rubbers, welke wat stugger zijn en het weggedrag ten goede komt. Ik heb de oude voorremklauwen ingeruild voor een nieuw (gereviseerd) setje. De gereviseerde remklauwen zien eruit als nieuw.






Waar de onderdelen te bestellen.
Er zijn in Engeland en Nederland diverse bedrijven waar je de onderdelen kunt bestellen. Zelf heb ik ze bij John Kox te besteld. Na enkele weken kreeg ik van John een telefoontje dat ik de onderdelen kon komen ophalen.

Toen ik bij John kwam had hij een verrassing voor mij. Een klant van John had hem gevraagd of hij voor hem een GD427 (Ford 5.0 liter HO motor en T5 versnellingbak) wou verkopen. John bood me een ritje aan, omdat hij wist dat ik een GD-cobra aan het bouwen was met nagenoeg identieke specificaties. Jonge jonge wat heb ik genoten. In de cobra wereld wordt de GD427 geroemd om zijn weggedrag, dit heb ik en mijn zoon kunnen ervaren en in mijn “gekleurde” optiek is er geen woord van gelogen. Na dit genot heb ik de spullen ingeladen en ben weer naar huis gereden. John bedankt

Wat John niet kon leveren was het klein materiaal (Engelse maat boutjes etc.).
Naïef als ik was dacht ik dat bestel ik wel even ergens. Uiteindelijk heeft het me ongeveer 3 maanden gekost. De meeste bedrijven waar ik de bestelling heen stuurde, met het verzoek om een prijsindicatie, regeerde helemaal niet. Andere beloofden dat het geen probleem was, echter leveren deden ze niet. Uiteindelijk heb ik de benodigde materialen, zonder problemen, bij Imparts kunnen verkrijgen. Daarnaast heb ik nog wat gebruikte en nieuwe spullen gehaald bij de Landrover/Jaguar handelaar in Baexem (Hurxkens).






Enkele tips bij het reviseren van onderdelen:
- Sommige metalen delen moeten niet geverfd worden. Tijdens de montage kwam ik erachter dat sommige zaken net niet meer paste ( één tot twee mm verschil). Dit kwam door de verflagen. Deze heb ik dan ook weer moeten verwijderen.
- Het aanbrengen van de Powerflex rubbers heb ik gedaan met een grote bout en enkele revetten. Na het inzepen van de onderdelen het ik de Powerflexrubbers in de bussen gedraaid. Vervolgens heb ik deze in een bak met heet water gezet en enkele dagen laten staan. De rubbers zaten vervolgens als gegoten in de bussen.

Geen opmerkingen: