zondag 7 oktober 2007

Donor (02) Differentieel

Jaguar heeft diverse motorvariaties gebruikt in hun XJ en XJS modellen. Dit heeft geresulteerd in diverse differentiëlen Voor de Jaguar zijn de volgende differentiëlen beschikbaar: 2,88, 3,07, 3,31 en 3,54 al of niet voorzien van een powerlock (slip differentieel). Het diff-getal geeft het aantal omwentelingen aan van de aandrijfas t.o.v. het eenmaal ronddraaien van de wielen. Dus bij een 3,54 diff gaat bij een omwenteling van de wielen de aandrijfas 3,54 maal rond. Hoe lager het diff-getal hoe zuiniger de auto rijdt en hoe hoger de theoretische maximaal te bereiken snelheid is (bij identieke versnellingsbakken).
Omdat het gemakkelijk verkrijgbaar was en ik snel weg wil zijn bij de stoplichten heb Ik gekozen voor een 3,54 powerlock differentieel.

Van de Jaguar zijn drie verschillende versies gebouwd.
GD adviseerde om donor onderdelen van de MKIII te gebruiken,
omdat dit de jongste uitvoering is.
Bouwjaren Jaguar XJ6
MK I 1969 tot 1974
MK II 1974 tot 1979
MK III 1979 tot 1987

Wat is het verschil (lekentaal)
Een differentieel draagt de kracht van de motor over op de 2 wielen, op een zodanige manier dat beide wielen een verschillende snelheid kunnen draaien, een eigenschap die nodig is om zonder wringen een bocht te kunnen maken. Beide wielen moeten dan immers een verschillende snelheid kunnen draaien.

Een normaal differentieel doet dat wel erg simplistisch. Het negatieve effect daarvan wordt het duidelijkst als een wiel bijvoorbeeld op erg glad ijs staat, en het andere op verharde weg. De constructie van een normaal differentieel zorgt er dan voor dat het wiel op het ijs twee keer zo snel draait als in de normale situatie, terwijl het andere wiel stil blijft staan.
Hoewel de auto, in dit geval, normalerwijze weg had kunnen rijden, blijft hij nu gewoon staan, slippend op het ijswiel. De verdeling van de kracht tussen de twee wielen is dus niet optimaal.

Door het gebruik van aanzienlijk ingewikkelder differentiëlen kan er een limiet gesteld worden aan het verschil in toegevoerde energie naar beide wielen. Een limiet aan de slip tussen de twee wielen dus, vandaar de naam "limited slip" differentieel.


Voorbeeld Standaard differentieel

In dit differentieel wordt het drijvend koppel toegepast op het ringwiel (paars). Het vleugelwiel (groen) geeft het vermogen door aan beide zijwielen (rood en geel), die verbonden zijn met de wielen.


Als beide wielen met dezelfde snelheid draaien, dan draait het vleugelwiel niet rond zijn as.


Een wiel (rood) is geblokkeerd.
Het gele wiel draait nu met de dubbele snelheid.

Geen opmerkingen: