zondag 23 september 2007

Motor (03) Modificatie waterpomp



Omdat de diverse pompen verwijderd zijn dien ik de route van de aandrijfriem te modificeren. Ik heb me voorgenomen om de kortste route te nemen. Hiervoor moet ik de linksom draaiende waterpomp vervangen door een rechtsomdraaiend exemplaar en dien ik de waterpomppoulie te vervangen door een exemplaar met ribbels omdat ik een Serpentine belt heb i.p.v. een standaard V-snaar. Omdat de waterpomp een belangrijk onderdeel is van het koelsysteem was het toch mijn intentie om deze te vervangen. Om deze configuratie mogelijk te maken heb ik de onderstaande onderdelen moeten vervangen omdat een Thunderbird motor niet identiek is aan een Mustang motor. Michael Everson was erg behulpzaam met het realiseren van de gewenste configuratie.
Modificatie onderdelen;
· Mustang modificatie kit (Michael Everson)
· Timing chain cover (Mustang)
· Krukaspoulie (Mustang)
· Krukasbalans gewicht



Om bovenstaande juiste producten in huis te krijgen heeft ongeveer 3 maanden in beslag genomen. Alhoewel het 5 liter Thunderbird identiek is aan het Mustang blok zijn er toch enkele belangrijke afwijkingen, waardoor er regelmatig verkeerde onderdelen opgestuurd zijn. Ook onze Amerikaanse vrienden kennen de verschillen tussen een Mustang en Thunderbird blok niet helemaal. Op de foto's zie je de verschillen tussen de waterpompen en timing chain covers van de Mustang (linker kant foto) en de Thunderbird.
















Belangrijkste afwijkingen:


  • Timing chain cover is afwijkend, waardoor de afmetingen van de waterpomp ook anders zijn. De timingchain is identiek aan een Ford Bronco.

  • Lucht inlaat heeft een lager profiel.

  • Oliepan en pompaanzuig is anders.

Geen opmerkingen: