zaterdag 8 september 2007

Historie

De vergiftiging

Toen ik een kereltje was van ongeveer 10 jaar kwam ik in de bibliotheek een Engelstalig tijdschrift tegen dat ging over kitcars. Dat was in die tijd dat het straatbeeld nog bepaald werd door de Volkwagen kever en Simca´s (begin zeventiger jaren). In dit magazine, waar ik de naam van vergeten ben, zag ik een Nova Sterling afgebeeld, welke gebaseerd was op het onderstel van een kever. Het geweldige aan deze auto was dat het dak naar voren werd geklapt, zodat je in kon stappen. Ik was hier zo enthousiast over dat ik me voornam om als ik groot was een dergelijke auto zou bouwen. De tijd ging voorbij en de kitcar verdween van mijn beeldvlakI

Tot ik in 2000 een oude studie maat van me tegen kwam. Hij vertelde me dat hij een Caterham super 7 aan het bouwen was. Hij was op het idee gekomen na een programma van Huub Stapel. Ik was gelijk geïnteresseerd en heb hem het hemd van zijn lijf gevraagd. Mijn oud voornemen kwam weer boven en ik ben toen gaan zoeken op het Internet naar meer informatie. Als snel kwam ik erachter dat er diverse typen super sevens waren en dat de Caterham afstamde van het origineel van Colin Chapman. Ik vond de Caterham erg wel erg prijzig vandaar dat ik, nadat ik verschillende Sevens beken heb, ging voor de Tiger Super Six ging. Ik was er ondertussen wel achter gekomen dat ik door mijn lengte (1,86 m) niet in alle super sevens paste. Hoewel ik de cobra in die periode een prachtige auto vond heb ik deze niet verder bekeken, omdat ik verwachte dat deze een stuk boven het prijsniveau van de seven lag. Later bleek dat die verwachting ook klopte.
Tijdens mijn zoektocht naar de seven heb ik diverse malen met mijn vrouw van gedachte gewisseld en haar ook de nodige brochures laten zien. Ze vond de seven wel aardig en daar bleef het dan ook bij.
Toen ik alles op een rijtje had staan, de financiën op orde kon het feest beginnen. Echter Mark Evans gooide roet in het eten met zijn programma “a car is born”

Ik was al enkele dagen naar het programma aan het kijken en ik zette de TV aan om de volgend aflevering te gaan bekijken, toen mijn vrouw vroeg waar ik naar ging kijken. Nou dat was niet zo moeilijk uit te leggen, gewoon een gozer die probeert een kitcar te bouwen. In dit geval een Cobra. Na het intro van het programma, waar ja Mark ziet rijden in zijn Cobra, zegt ze ineens “als je wat wilt gaan bouwen dan kun je beter zo’n Cobra bouwen, die ziet er veel beter uit dan die zeepkist die je wilt bouwen”. Ik kon haar geen ongelijk in geven en ik denk dat veel van onze clubleden deze haar mening wel kunnen plaatsen.

Deze opmerking betekende wel dat ik me opnieuw moest gaan oriënteren. Ik was er inmiddels wel achter dat, net als bij de Sevens, er diverse leveranciers waren van Cobra replica´s.
.

Geen opmerkingen: