zondag 16 september 2007

Motor (02) Uitbouwen




Zoals je kunt zien ligt het onder de motorkap aardig vol. Aan het blok zaten een groot aantal items die ik niet nodig heb voor mijn Cobra. Het blok dient voor de keuring voorzien te zijn van een katalysator.
Verder zitten er de volgende onderdelen aan het blok die ik voor mijn cobra niet nodig heb zoals:
- Stuurbekrachtigingspomp
- Airco pomp
- Luchtpomp, om te voldoen aan de emissie eisen
Door het verwijderen van al deze pompen kan ik volstaan met drie poulies i.p.v. de huidige 8.


Omdat ik het EFI injectiesysteem wil behouden heb ik de motor-management draadboom voorzichtig verwijderd. Voor het losmaken van de stekkertje die op moeilijk bereikbare plaatsen zaten het ik een oude fietsenspaak gebruikt.
Het vinden van de motormanagementsysteem computer was een niet eenvoudig. Deze zit aan de passagierszijde verborgen achter het ventilatiesysteem. Gelukkig kon ik me veroorloven om sommige zaken, die in de weg zaten, met enig geweld te verwijderen.

Daar ik de automatische versnellingsbak niet nodig had, heb ik deze tezamen met andere onderdelen, te koop aangeboden op internet. Ik kreeg al snel reactie van een Mustang eigenaar, welke de bak wou gebruiken, omdat deze een overdrive had Gezamenlijk hebben we dan ook de motor en de bak verwijderd. Tijdens de werkzaamheden kwam ik er dan ook snel achter dat ik niet over het juiste (Amerikaans) gereedschap beschikte.
Ik heb me dan ook een setje Metrinch sleutels en doppen besteld via Imparts. Dit gereedschap kun je, door het unieke concept, gebruiken op zowel metrische als ook inch bouten. Om bouten los te krijgen heb ik regelmatig mijn dopsleutel verlengd een staaf van ongeveer een meter. Door het unieke concept heb ik niet eenmaal een kop van een bout beschadigd.




Afvoeren.

Nadat ik alle zaken uit de auto had verwijderd die ik nodig had,
of gemakkelijk verkoopbaar waren en niet veel ruimte in beslag namen heb ik de auto laten ophalen door een sloopbedrijf. Later bleek te vroeg omdat ik via marktplaats een bod had gekregen op totale auto.




Reinigen blok

Toen de auto weg was had ik weer plaats in de garage en kon ik me gaan bezighouden met het schoonmaken van het blok.
Om dit gemakkelijk te kunnen uitvoeren heb ik me een motorblok-standaard aangeschaft. Het grote probleem was echter om de juiste bouten te vinden om de motor aan het standaard te bevestigen.

Het verwijderen van de bijna 15 jaar aangekoekte vuiligheid en roest vergt erg veel tijd, zeker omdat het bovenste gedeelte van het aluminium gedeelte voorzien is van een wiebertjes structuur. Ik heb eerst het blok gereinigd met diesel en vervolgens met een boormachine met staalborstel en een Dremel (kloon) met (erg veel) staalborstjes het blok schoongemaakt. Vervolgens heb ik het blok nagereinigd met een remmenreiniger. Deze ontvet goed en heeft ook nog een reinigende werking. Op de foto (rechts) is het lucht inlaat te zien.



Geen opmerkingen: