zaterdag 8 september 2007

Welke cobra?


Tijdens mijn speurtocht over het Internet, het lezen van de diverse bouwverslagen en rij impressies kwam ik uit bij de GD427 MKIII.
De in mijn optiek sterke punten van de kit waren:
- Engineering filosofie (space frame en verwijderbare body)
- Kwaliteit van de kit
- Bewezen en geroemde rijeigenschappen (succesvol race monster)
- De kit heeft in de cobrawereld een hoog aanzien wat resulteerde in hoge tweedehandse prijzen

Deze kit had voor mij een ook een aantal nadelen zoals MKIII body (smaller dan de 427 body) en de prijs. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken. Tijdens de zoektocht heb ik nog intensief gekeken naar de DAX Tojeiro, AK427 en Pilgrim Sumo. Al deze kits hadden zo hun specifieke voor– en nadelen. Verder heb ik nog kort naar de Amerikaanse Factory Five Racing gekeken, echter daar bleef ik toch zitten met een aantal vraagtekens m.b.t. het verkrijgen van een kenteken.

Tijdens mijn zoektocht was de prijs van de kit steeds het hoofdthema. Ik wou een perfecte cobra bouwen voor een laag budget. Dit bleek echter een haast onmogelijke opgave, totdat ik op het Engelse cobraforum de onderstaande adviesregels tegen kwam van een cobra bouwer.



  1. Whatever you do, don’t make you decision on costs alone.

  2. There’s nothing worse than spending a lot of money into your build and deciding that the base your started from isn’t what you really wanted.

  3. After you bought the chassis and body, the rest of the build costs should be similar

In eerste instantie had ik mijn twijfels bij adviesregel 3. Echter na gesproken te hebben met diverse bouwers en de kosten van de kits naast elkaar gelegd te hebben bleek deze regel vrij aardig te kloppen, mits men gebruik maakt van identieke specificaties.
Daarnaast dien je het gehele project te bekijken, welke begint bij de aanschaf tot en met de verkoop van je kit.

In het algemeen kan men stellen dat de kits die gebruik maken van Jaguar donor onderdelen wat duurder uitkomen dan de andere. Dit komt omdat de aanschaf en revisie van jaguar onderdelen wat duurder is.

Projectkosten overzicht
Motor en versnellingsbak 14 %
Donor onderdelen 5 %
Chassis + body 19 %
Velgen en banden 6 %
SVA/RDW 12 %
Interieur 9 %
Andere zaken 35 %

Geen opmerkingen: