zaterdag 15 maart 2008

Motor (08) waterpomp

Na het huwelijk ben ik begonnen met het monteren van de
waterpomp , de balancer en de pulley. Ik heb gekozen voor een pulley met een kleinere diameter. Volgens de folder zou deze ongeveer 15 pk minder vermogen wegnemen dan de standaard pulley. Verder heb ik een aantal pompen verwijderd, zodat er meer vermogen overblijft voor de acceleratie. Op het schema zie je de oorspronkelijke configuratie van de Ford Thunderbird.
Na het monteren moest er een route gevonden worden voor de onderste koelslangen.
Met wat PVC bochten en isolatieschuim heb ik de meest optimale route kunnen vinden. De info met maatvoering heb ik vervolgens naar Speedon gestuurd. Zij zouden me de koelslangen inclusief verloopstukken leveren.
Tijdens het wachten op de koelslangen kan ik verder gaan met het maken van de kabelboom voor het motormanagement.




zondag 10 februari 2008

Motor (07) Huwelijk

Ik heb ooit gehoord dat het samenbouwen van de motor aan chassis het huwelijk wordt genoemd. Nou vandaag wordt dan het huwelijk voltroken.

Nadat de versnellingsbak aan de motor is gemonteerd wordt de motor in de take gehangen.

De motor met versnellingsbak komen bij het omhoog takelen automatisch in de juiste positie te hangen.
Met twee personen is het plaatsen van de motor met versnellingsbak een fluitje van een cent. De motorsteunen passen precies om de steunen die aan het chassis zijn gelast. Tot op vandaag ben ik zeer te spreken over de maatvoering die Gardner Douglas hanteerd. Alles past zoals het behoort te passen.
Wel was ik blij dat ik de waterpomp nog niet gemonteerd had aan het blok.
Hierdoor was het blok aan de voorzijde ongeveer 20 cm korter.
Het monteren van de waterpomp en poulies zijn werkzaamheden die ik ga uitvoeren nadat het blok geplaatst is.
De versnellingsbak is voorzien van een steun. Voor deze steun wordt door Jos een plaatje gemaakt, zodat deze verbonden wordt met het chassis. Op de foto zie je een balkje liggen, daar waar de steun moet komen.

Motor (06) versnellingsbak montage

Toen de motorsteunen binnenwaren kon begonnen het monteren
van het gebalanceerde vliegwiel, drukgroep en versnellingsbak T5 WC. De T5 is de originele bak welke bij mijn blok hoort.

In het vliegwiel moesten de centreerpinnen gemonteerd worden.
Dit heb ik gedaan door het vliegwiel te verhitten boven kokend water en de centreerpinnen 30 minuten in de diepvries te leggen. Vervolgens kon ik de pinnen met een hamer in de betreffende gaten slaan.

Het monteren van het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep is
rechtoe rechtaan werk. Je dient alleen nauwekeuring te werken en te beschikken over een momentsleutel.

Daar ik niet de beschikking had over een hulpmiddel om de koppelingsplaat te centeren heb ik dit zelf gemaakt van een stukje verwarmingsbuis en veel schildersblakband.


Tijdens het monteren van de versnellingsbak aan de motor bleek dat het centeren goed was gegaan. Bij een slechte passing had ik de drukgroep weer moeten losmaken en opnieuw de koppelingsplaat moeten centeren.


Het monteren van de bak aan de motor is werk voor twee personen. Hier heeft mijn buurman Jos me mee geholpen. Om het werk te vereenvoudigen had ik de motor op enkele stenen gezet en de versnellingsbak in de takel gehangen.














Motor (05) motorsteunen speurtocht


Het project heeft enkele maanden stilgelegen wegens de jacht op enkele motorsteunen.
De motorsteunen waren besteld, echter de leverancier voelde zich niet geroepen om te leveren.

Het verkrijgen van motorsteunen was voor mij een voorwaarde om over te gaan tot het koppelen van de versnellingsbak aan de motor. Wanneer motor en bak gekoppeld zijn had ik deze in de garage op de grond liggen, met kans op beschadiging.


Na lang zoeken en informatie inwinnen bij diverse mensen erachter kunnen komen dat de steunen afkomstig waren van een Ford Mustang Mach 1 uit omstreeks 1970. Op het eerste gezicht meende ik dat ik een verkeerde motorsteun geleverd had gekregen. Echter later bleek dat de motorsteunbevestigingen niet symetrisch aan het blok zitten.







zondag 25 november 2007

HO motor

Vanaf de introductie in 1986 tot het einde 1995 bleef het 5.0 liter HO motorblok nagenoeg ongewijzigd. De 5.0 liter motor maakt onderdeel uit van de Ford small block familie welke begon in 1962 met de 260. Vervolgens de 289 en 302. De small block familie was ontworpen met als uitgangspunten: licht, goedkoop, gemakkelijk aan te werken en compact. Het small block is ondermeer ingezet in locale dragster races en de 24 uur van Le Mans.

Het 5.0 liter HO motorblok is naast de Mustang ook ingezet in de Thunderbird en Explorer. De aankleding van het motorblok bij de laatste twee anders dan van de Mustang.
De onderstaande onderdelen zijn verschillend:
- carterpan
- waterpomp
- distributieketting cover (waterpomp)
- vliegwiel
- nokkenas
- inlaat spruitstuk (Thunderbird is lager en heeft een andere vorm)
- motormanagementsysteem, waadoor de draadbomen niet zondermeer uitwisselbaar zijn.

De ontstekingsvolgorde van het HO blok is afwijkend van de standaard 302 maar identiek aan de 351 W ontstekingsvolgorde. De nieuwe Triton blokken hanteren ook deze volgorde.
HO/351: 1-3-7-2-6-5-4-8. (oranje 19 lb/hr injectoren)
289/302: 1-5-4-2-6-3-7-8. (grijze 14 lb/hr injectoren)

Enkele andere onstekingsvolgorden zijn:
Chevrolet 350: 1-8-4-3-6-5-7-2
Chevrolet LS1: 1-8-7-2-6-5-4-3

De HO nokkenas is, zover ik heb kunnen nagaan (info Haynes repair manual), identiek. De 5.0 liter nokkenas is wel afwijkend.

Ford Mustang 5.0 HO

Ford Triton 4.6



Chevy LS1