zondag 10 februari 2008

Motor (06) versnellingsbak montage

Toen de motorsteunen binnenwaren kon begonnen het monteren
van het gebalanceerde vliegwiel, drukgroep en versnellingsbak T5 WC. De T5 is de originele bak welke bij mijn blok hoort.

In het vliegwiel moesten de centreerpinnen gemonteerd worden.
Dit heb ik gedaan door het vliegwiel te verhitten boven kokend water en de centreerpinnen 30 minuten in de diepvries te leggen. Vervolgens kon ik de pinnen met een hamer in de betreffende gaten slaan.

Het monteren van het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep is
rechtoe rechtaan werk. Je dient alleen nauwekeuring te werken en te beschikken over een momentsleutel.

Daar ik niet de beschikking had over een hulpmiddel om de koppelingsplaat te centeren heb ik dit zelf gemaakt van een stukje verwarmingsbuis en veel schildersblakband.


Tijdens het monteren van de versnellingsbak aan de motor bleek dat het centeren goed was gegaan. Bij een slechte passing had ik de drukgroep weer moeten losmaken en opnieuw de koppelingsplaat moeten centeren.


Het monteren van de bak aan de motor is werk voor twee personen. Hier heeft mijn buurman Jos me mee geholpen. Om het werk te vereenvoudigen had ik de motor op enkele stenen gezet en de versnellingsbak in de takel gehangen.