zondag 25 november 2007

HO motor

Vanaf de introductie in 1986 tot het einde 1995 bleef het 5.0 liter HO motorblok nagenoeg ongewijzigd. De 5.0 liter motor maakt onderdeel uit van de Ford small block familie welke begon in 1962 met de 260. Vervolgens de 289 en 302. De small block familie was ontworpen met als uitgangspunten: licht, goedkoop, gemakkelijk aan te werken en compact. Het small block is ondermeer ingezet in locale dragster races en de 24 uur van Le Mans.

Het 5.0 liter HO motorblok is naast de Mustang ook ingezet in de Thunderbird en Explorer. De aankleding van het motorblok bij de laatste twee anders dan van de Mustang.
De onderstaande onderdelen zijn verschillend:
- carterpan
- waterpomp
- distributieketting cover (waterpomp)
- vliegwiel
- nokkenas
- inlaat spruitstuk (Thunderbird is lager en heeft een andere vorm)
- motormanagementsysteem, waadoor de draadbomen niet zondermeer uitwisselbaar zijn.

De ontstekingsvolgorde van het HO blok is afwijkend van de standaard 302 maar identiek aan de 351 W ontstekingsvolgorde. De nieuwe Triton blokken hanteren ook deze volgorde.
HO/351: 1-3-7-2-6-5-4-8. (oranje 19 lb/hr injectoren)
289/302: 1-5-4-2-6-3-7-8. (grijze 14 lb/hr injectoren)

Enkele andere onstekingsvolgorden zijn:
Chevrolet 350: 1-8-4-3-6-5-7-2
Chevrolet LS1: 1-8-7-2-6-5-4-3

De HO nokkenas is, zover ik heb kunnen nagaan (info Haynes repair manual), identiek. De 5.0 liter nokkenas is wel afwijkend.

Ford Mustang 5.0 HO

Ford Triton 4.6



Chevy LS1