vrijdag 10 april 2009

Motor (14) Demontage balancer

Bij het verwijderen van mijn oude balancer heb ik lesgeld betaald.

Ik wist nu dat met een gewone poulie trekker de balancer uit elkaar wordt getrokken.
Ik heb een Haynes repair manual van de Thunderbird. Hier stond een puller in afgebeeld voor een harmonic balancer.
Samen met mijn buurman Jos hebben we het principe van deze puller bekeken en onze eigen puller gemaakt van een staalplaat waarom we een grote bout hebben gelast, waar vervolgens de moer door ging.
Vol enthousiasme zijn we vervolgens aan de slag gegaan.
Om bij de balancer te komen moesten we eerst een deel van de koelslangen demonteren en de kruisversteviging van het chassis
Toen we de eenmaal de puller op de balancer konden zetten, was deze snel verwijderd van de krukas.

donderdag 9 april 2009

Motor (13) eerste maal starten

Het heeft lang geduurd, echter vandaag 7 april is de dag dat hij
gestart gaat worden.

Mischa komt me hiermee helpen en zal rond 13:00 uur bij mij zijn.
Om 13:00 uur hoorde ik de Chevy V8 van Mischa zijn bus de straat inrijden.

De dag begon voortvarend echter uiteidelijk is het niet gelukt om de motor te starten. We kregen geen stabiel signaal binnen van de TFI
welke in de verdeelkap zit gemonteer. De TFI geeft een geblokt signaal, waarmee de positie van de krukas wordt bepaald.

Gelukkig zijn we op ander gebieden wel goed opgeschoten:
- communicatie tussen labtop en OMEX motormanagementsysteem verloopt feilloos
- koelventilatoren worden onafhankelijk van elkaar aangesproken
- startmotor functioneerd en laat de motor draaien
- resterende sensoren werken
- bobine geeft een vonk
- een passende Yoke voor de versnellingbak weten te achterhalen,
zodat de aandrijfas werderom besteld kan worden (dient alleen nog besteld te worden)

Vervolgactie.
Er waren drie opties om het probleem op te lossen:
- Nieuwe verdeler met TFI plaatsen
- Gekarteld wiel aan de krukaspoulie bevestigen
- Gekarteld wiel tussen de balancer en krukaspulie plaatsen.
Na enig overleg hebben we besloten om voor de laatste optie te
gaan. Deze optie is de meest robuste en betrouwbare en past daarnaast prima binnen het concept van Omex. Omex levert nl dit soort gekartelde wielen.
Het nadeel van deze optie is dat de balancer weer gedemonteerd moet worden. De vorige keer dat ik de balancer heb verwijderd (met een poulie trekker) heb ik een nieuwe moeten kopen. De balancer heb ik toen uit elkaar getrokken. Deze bestaat nl uit twee delen welke
dmv een kunststof ring bij elkaar worden gehouden.
Het gekarteld wiel is ongeveer 5 mm breed. Deze breedte moeten
we van de balancer laten afdraaien, omdat anders de poulies van de waterpomp en dynamo niet meer in lijn liggen met de krukaspoulie.





















zondag 21 december 2008

Body besteld

Wegens een studie (HVK) die er tussen doorgekomen is loopt het project langzamer dan gewenst.
Daarnaast zijn er nog enkele probleempjes met het verkrijgen van de juiste aandrijfas.
De aandrijfas is weer bij Andy en ik verwacht hem begin Januari terug.

Afgelopen week heb ik herhaaldelijk contact gehad met Mischa (Speedon). De Engelse pond staat momenteel historisch laag, vandaar dat de beslissing is genomen om de body al te bestellen. De body inclusief de nodige metaal- en electrowaren wordt midden april geleverd.

GD staat bekend om zijn kwalitatief goede gelcoat bodies. Ik heb dan ook gekozen voor deze optie, ipv naderhand spuiten (niets is uitgesloten). Mijn beeld van een cobra is altijd blauw met twee witte strepen.

De body wordt dan ook afgeleverd in een donker blauwe kleur (ongeveer zoals op de foto). Mijn intentie was om de striping achteraf aan te laten bregen door een autobestickeringsbedrijf.

Tot mijn groot genoegen kwam Mischa met twee verrassende opties:
- de striping kan meegenomen worden in de gelcoat
- naast de losse scope kan GD de zelfde scope ook inlamineren
Beide opties heb ik dan ook genomen.

Daarnaast heb ik ook de optie genomen om de voetenbak te vergroten. Ik heb maat 45, waardoor meer ruimte onderin altijd is meegenomen. Het gat zal voor mij aan de andere kant komen te zitten, omdat de afgebeelde foto van een Engelse cobra is (rechtsgestuurd).


.


zondag 12 oktober 2008

Uitlaatsysteem

Ik heb gekozen voor het standaard uitlaatsysteem
van Gardner Douglas.
Dit uitlaatsysteem wordt door GD specifiek op maat gemaakt. In eerste instantie had ik het idee dat ik gebruik kon maken van een "standaard" Ford spruitstuk, welke verkocht wordt door Summit. Echter dit spruitstuk komt tegen het chassis aan.


Het uitlaatsysteem van GD bestaat uit spruitstukken, balancer (balanspijp geintegreerd in een demper), achterdempers en natuurlijk wat verbindingspijpen.

De uitdagen die ik had bij het monteren van het uitlaatsysteem waren:
- lange levertijd van uitlaatsysteem
- bouten om de spruitstukken vast te zetten. Hier heb ik een combinatie moeten gebruiken van imbusbouten (Fabory) en bouten met een kleine kop (met dank aan collega Ronald, die deze vanuit Amerika heeft meegenomen).

Zoals je duidelijk op de foto kunt zien heeft het uitlaatsysteem van GD minder flow restricties dan het orgineel uitlaatsysteem. Minder restricties is meer vermogen.

De montage van het uitlaatsysteem is nog niet defintief, omdat nog bepaald moet worden of er Cats nodig zijn. Midden november komt Mischa (Speedon) om samen met mij de motor te starten. Op die dag vinden er ook uitlaatgasmetingen plaats om te bepalen of Cats nodig zijn.







Motor (11) bougie kabels

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn blog bijgewerkt heb. Een van de reden is dat de levertermijn van de laatste onderdelen die ik nodig heb voor de laatste fase wat langer dan ik verwacht had. Daarnaast ben ik nog met een studie begonnen, die ook zijn tijd vergt, vandaar dat ik momenteel niet zo'n grote problemen heb met levertijden die wat langer duren dan normaal.
Nadat ik het spruitstuk heb gemonteerd (lange levertijd) kon ik de bougie kabels aanbrengen. Deze kabels zijn gemonteerd op een rail.