zondag 20 april 2008

Motor (10) Management

Ik heb me de Thundebird gekocht zodat ik zeker wist dat ik alle
componenten van de motor aanwezig had om hem weer gestart te krijgen. Wat ik me toen niet realiseerde was dat ik de motor op een aantal punten zou gaan modificeren, die van invloed kunnen zijn op het motormanagementsysteem (ECU). Enkele voorbeelden zijn:
- Automatische versnellingsbak vervangen door een handbak.
- Verwijderen van diverse pompen.

Deze veranderingen moet je dan compenseren door in-/uitgangen van de ECU te gaan verbinden. Het nadeel hiervan is dat je niet precies weet wat de effecten zijn. Het softwareprogramma van de
Fords ECU software is nl. een van Fords beste bewaarde geheimen.


Verder werd ik ook niet vrolijk van alle kabels en sensoren die aangesloten moesten gaan worden. Ik heb toen zelfs met het idee rondgelopen om de motor te voorzien van een carburator.
Dit werd me echter ontraden door Mischa i.v.m. mogelijke toekomstige kenteken problematieken. Hij had echter een optie die me wel aansprak, een OMEX 710 ECU die:
- zelf te programmeren was mbv je Laptop (geen black box meer)
- die gebruikt werd in de racerij
- weinig sensoren nodig heeft
- gebruikt wordt door Gardner Douglas voor hun LS6 chevy motoren
- diverse maal gebruikt was door Mischa (ervaring)
- alle toekomstige ontwikkingen mbt mijn motor kan handlen.


Omex is een zgn Speed density systeem dat de volgende voordelen heeft:
- heeft geen massa flow meter (MAF) welke de inlaat luchtstroom verstoord
- reageert erg snel op de gasklep (Trottle position sensor TPS)
- weinig andere sensoren nodig, omdat het een programma bevat
- kan diverser programma's draaien (zuinig rijden, maximaal vermogen, APK, etc.)
- kan meer vermogen genereren.

Het "grote" nadeel tov een Mass air Metering systeem (orgineel) is
dat het niet automatisch reageert op hardware wijzigingen van je motor zoals het vervangen van een standaardluchtfilter voor een race filter, nokkenas, etc.

Het omzetten van de ECU is niet zo'n moeilijk karwei. Ik heb een aansluitschema bij deOmex gekregen waarom staat welke "Ford" sensoren ik moet aansluiten op welke kabel van de Omex. Het grootste probleem wat ik had was dat ik soms een andere kleur perceptie heb dan degene die de kleuren heeft bedacht. Dit probleem heb ik kunnen oplossen door telkens terug te gaan naar het aansluitnummer op de stekker.
Momenteel ziet het er chaotisch uit, echter wanneer de motor gelopen heeft worden alle kabels bij elkaar getaped en mooi weggewerkt.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dat begint al aardig op te schieten Koos. Het voor het eerst starten is een leuke mijlpaal kan ik me voorstellen. Ben erg benieuwd naar je ervaringen straks met de OMEX. Het is waarschijnlijk dat ik die ook ga gebruiken.

Unknown zei

Hoi Koos,
Een aardig klusje is het. Je hebt niets teveel gezegd op de camping. Als de auto klaar is komen we langs....:-) Succes met het bouwen. Ik blijf je volgen.
Frits