zondag 16 september 2007

Motor (01) keuze & aankoop





Wat ik 100% zeker wist was dat er een V8 in mijn cobra moest komen. De vraag is dan alleen welke V8 ga je erin plaatsen. Mijn voorkeur ging uit naar een chevrolet 350 (5,7 liter). Deze is gemakkelijk te tunen tegen een redelijk tarief. Na wat speurwerk heb ik toch besloten om te gaan voor een Ford 302 (5 liter) blok.











De belangrijkste reden hiervoor waren:
- In de originele Cobra’s lagen Ford motoren.
- Produceren een mooier geluid dan de chevy.
- Gemakkelijk en in goede staat verkrijgbaar (Thunderbird).
- Standaard 140 - 225 PK en gemakkelijk te tunen.
- Veel onderdelen voor verkrijgbaar.
- EFI motormanagement-systeem zijn redelijk economisch te rijden.



- Zijn relatief licht.

Aankoop van de motor

In het voorjaar 2006 vond ik een 5,0 liter Thunderbird die in Friesland te koop stond aangeboden voor een redelijk bedrag bij een autohandelaar. Nadat ik terug was van vakantie (inmiddels augustus) opgenomen met de handelaar. De auto stond inmiddels al een aantal maanden te koop dat had zijn voordelen tijdens de onderhandelingen, welke ik voerde middels e-mails. Toen we het eens waren over de prijs moest ik me gaan bezighouden met de vraag: “hoe krijg ik de auto thuis”. Mijn eigen auto had wel een trekhaak, maar het gewicht van een autoambulance met een Thunderbird kan hij (wettelijk) niet aan.

Het bleek dat de auto nog voor enkele weken APK had en dat ik via mijn verzekeringpartij de auto kon verzekeren voor een dag.
Op 7 september ben ik met de trein naar Friesland gegaan om de auto op te halen. Na een typische treinreis (vertraging) en een hartelijk ontvangst en een kop koffie ben ik, nadat ik de auto had voorzien van een linker caravanspiegel en brandstof, met de Thunderbird naar huis gereden. Tijdens de rit heb ik rustig gereden omdat er herhaaldelijk diverse rode lampjes gingen branden waaronder die van de remmen.

Tijdens de 300 km durende rit heb ik menig maal mijn medeweggebruikers de schrik op het lijf gejaagd door de rem in te trappen, omdat ik in de file steeds meende te moeten koppelen. Gelukkig voor mijn medeweggebruikers krijgt mijn Cobra geen automatische versnellingsbak. Voor de geïnteresseerde het benzineverbruik tijdens deze rit lag op ongeveer 1:11. Toen ik thuiskwam werd de auto direct van buiten en binnen geïnspecteerd door enkele familie leden.
De volgende dag ben ik snel naar het postkantoor gegaan om de auto te schorsen van wegdeelname. Ik heb van de belastingdienst dan ook geen aanslagen gekregen voor de auto.










Geen opmerkingen: